Bijna driekwart van alle wetenschappelijke claims in reclame zijn misleidend. Vicks werkt niet tegen hoest. Martine Taelman en Jean-Pierre De Greve namen in de eerste drie maanden van 2004 282 reclameboodschappen onder de loep, waarvan 55 gedrukte advertenties en 227 tv-spots. Waarbij ze zich beperkten tot de categorieën zelfzorggeneesmiddelen (over the counter, verkrijgbaar zonder voorschrift), wellbeing (cosmetica, luchtverfrissers, deodorants, wasverzachters), voedingswaren, wasproducten en schoonmaakmiddelen. 60% van de reclame had wetenschappelijke verwijzingen.
In plaats van een hoofdband kan je net zo goed een nat washandje gebruiken om hoofdpijn te bestrijden. Becel Pro-Activ helpt alleen de cholesterol verlagen in combinatie met gezonde voeding. Het zijn maar drie van de 117 door Martine Taelman (VUB) onderzochte reclameboodschappen die misleidende of zelfs foutieve wetenschappelijke informatie bevatten. Wat niet betekent dat de gecontroleerde spots en advertenties in hun geheel onwaar zouden zijn. “We hebben tien criteria vastgelegd om reclame wetenschappelijk te noemen,” zegt professor Jean-Pierre De Greve van de Vakgroep Natuurkunde aan de faculteit wetenschappen van de VUB. “Een patent in een advertentie voor geneesmiddelen, de aanwezigheid van een wetenschapper… Als er sprake is van wetenschap, gaat het meestal om verschillende elementen en beweringen. Sommige zijn correct, andere niet. De meeste shampoos doen het haar inderdaad perfect glanzen maar het volume dat getoond wordt, is een utopie.”
De onderzochte spots waren te zien op Vitaya, Kanaal 2, VTM en VT4, de advertenties in Dag Allemaal, Flair, Knack, Humo, Weekend Knack, Libelle en Joepie.
1. Céline Direct Power Top Een afslankingsmiddel. Claim: verwerkt 900x meer vetstoffen dan andere crèmes. 1 gram zou volstaan om 900 gram af te vallen. Absurd.
2. Oxy Life Antioxydanten Claim: remt de veroudering af en ‘vernieuwt’ de vitaliteit. Nooit bewezen - de antioxydanten worden hier louter gebruikt als reclameargument. Crèmes om de huid te verjongen werken wèl, hoewel je er nooit rimpels mee kan krijgen.
3. Snoreeze Tegen snurken. Niet erkend, niet wetenschappelijk onderbouwd. De lypozomen uit de advertentie zijn uit de lucht gegrepen, de visuele voorstelling slaat nergens op.
4. Pharmaton Preparaat van vitaminen, mineralen, spoorelementen en ginseng ‘tegen stress en vermoeidheid’. De illustratie toont een levenslijn in een hand, met daaronder de tekst ‘Een leven vol leven’. De werking van dit product is niet aangetoond.
5. Vanish Gel Een waskrachtversterker die ‘alle’ vlekken verwijdert. Blijkt bij nader onderzoek toch niet geschikt voor àlle vlekken, bijvoorbeeld op wol en zijde.
6. Cryochrono Hoofdband Werkt! De band verlicht de hoofdpijn zelfs heel snel, en dat is wetenschappelijk ook perfect verklaarbaar omdat hij koud wordt. Je kan net zo goed een koud washandje op je hoofd leggen. Door de koude gaan je bloedcellen open en krijg je een betere bloeddoorstroming. Niet echt misleidende reclame maar er bestaat wel een veel goedkoper en eenvoudiger alternatief.
7. Vicks Blue Vaporub Met menthol, eucalyptus en essentiële oliën, tegen hoest en een verstopte neus. Iedereen voelt zich er beter bij, maar veel doet Vicks eigenlijk niet. Het product heeft in elk geval geen enkele medische werking.
8. Danone Petit Gervais Claim: vitamine D helpt om de calcium in de yoghurt vast te hechten aan de beenderen. Correct, maar de bijhorende tekening klopt niet.
9. Minarine Becel Pro-Activ Cholesterolverlagend? Ja, als de minarine gecombineerd wordt met gezonde voeding, zoniet heeft ze geen enkel effect.
10. Yakult Goed voor de darmflora. Klopt als een bus, Yakult is een wetenschappelijk perfect verantwoord product, maar die flora kan je ook gezond houden met een evenwichtige voeding, en dan heb je helemaal geen Yakult nodig.
* Wetenschap in Reclame: verleiding of misleiding van de consument (Martine Taelman, doctoraatsthesis VUB onder de leiding van professor Jean-Pierre De Greve)
Bron: Vivat
6 opmerkingen:
In mijn ogen is dit absolute misleiding. Ik zou zelfs kunne spreken over dwaling of bedrog omdat in deze reclame een verkeerde voorstelling van de zaak wordt weergegeven.
Dat is absoluut zo! Ik laat me nu niet zo snel misleiden (denk ik) maar ik geloof dat er heel veel mensen niet zo ver nadenken en zich achteraf bedrogen voelen als het product niet dat doet wat je ervan verwachtte (wat niet echt klantgericht is natuurlijk)...
Toffe blog ook Anouk! Reclame is een heel leuk onderwerp, ik kijk al uit naar je volgende post!
Lynn Wouters
3 Marketing
Om een ander voorbeeld te geven.
De reclame voor de vaccinaties tegen baarmoederhalskanker.
Voor geneesmiddelen mag men geen reclame maken, dus maken ze maar reclame voor de ziekte zelf.
Hierdoor jagen ze mensen angst aan en doen ze de ouders een schuldgevoel krijgen, zodat ze hun dochters wel gaan laten vaccineren.
Dit is enorm duur, maar het wordt terugbetaald door de mutualiteiten, waardoor de kosten van de gezondheidszorg voor de maatschappij nog omhoog gaan.
Deze vaccinatie is eigenlijk overbodig en zelfs gevaarlijk!
1. Deze vaccinatie beschermt maar tegen 2 van de 6 virussen die baarmoederhalskanker zouden kunnen veroorzaken. Dus je bent NOOIT volledig beschermt.
2. Personen die gevaccineert zijn gaan zich veilig voelen, hoewel ze dit niet zijn, en gaan dus geen/minder uitstrijkjes laten doen.
En een uitstrijkje blijft nog steeds het beste in de opsporing en secundaire preventie van baarmoederhalskanker.
3. Het comité dat dit vaccin moest goedkeuren bestond voor 4/5de uit personen die ooit bij de firma, die dit vaccin ontwikkeld heeft, gewerkt hebben.
Dus is de objectieve beoordeling serieus in twijfel te trekken.
Dikwijls word het in reclamespotjes gezegt dat het wetenschappelijk bewezen is, hoewel dit niet blijkt te zijn. Dit vind ik bedrog en de mensen gaan zo verkeerde dingen denken. Ze moesten zo'n dingen direckt verbannen van de Tv. En voor mijn part schaffen ze al de reclame maar af want die duurt soms langer als het programma zelf!
Mensen geloven in 'de wetenschap'.
Van dit feit wordt dus handig gebruik gemaakt om een product te aan te prijzen.
Reclame moet je met een grote korrel zout nemen.
Wel triestig als je met leugens je product wil verkopen.
Na vele maanden snurken is mijn man de snoreeze keelstrips gaan proberen.
Hij moest er echt aan wennen een strip in je mond en de smaak daarvan.
Maar ben blij dat hij heeft door gezet. Hij slaapt weer als van ouds en is smorgens veel uitgeruster.
En ik, ik kan weer slapen.
Heb ze gekocht bij stopsnurken.nu
Groetjes,
Debby
Een reactie posten