- visual (aanstekelijke foto) geeft het kernidee weer
- caption line (slogan)
- inhoudstekst
- signature (merk of logo)
- baseline (bodemlijn) vat het verhaal van een merk of reclame samen
- headline (koplijn) dient om aandacht te trekken
Als voorbeeld heb ik een advertentie van Carrefour uitgewerkt:
- De foto van de Carrefourtas staat centraal en is zo duidelijk zichtbaar.
- Rechtsonder staat de slogan van Carrefour: ‘Zo eenvoudig kan ’t leven zijn’.
- Onderaan de pagina bevindt zich de inhoudstekst, deze geeft meer uitleg over Carrefour en haar producten.
- De logo’s van Carrefour, GB en Express GB staan linksonderaan. Het logo van Carrefour staat ook in het groot op de tas waardoor je meteen weet over welk merk het gaat.
- De headline staat in deze advertentie bovenaan: ‘De grootste keuze en de scherpste prijzen’. Deze is in een groot lettertype gezet zodat het goed opvalt.
- caption line (slogan)
- inhoudstekst
- signature (merk of logo)
- baseline (bodemlijn) vat het verhaal van een merk of reclame samen
- headline (koplijn) dient om aandacht te trekken
- De foto van de Carrefourtas staat centraal en is zo duidelijk zichtbaar.
- Rechtsonder staat de slogan van Carrefour: ‘Zo eenvoudig kan ’t leven zijn’.
- Onderaan de pagina bevindt zich de inhoudstekst, deze geeft meer uitleg over Carrefour en haar producten.
- De logo’s van Carrefour, GB en Express GB staan linksonderaan. Het logo van Carrefour staat ook in het groot op de tas waardoor je meteen weet over welk merk het gaat.
- De headline staat in deze advertentie bovenaan: ‘De grootste keuze en de scherpste prijzen’. Deze is in een groot lettertype gezet zodat het goed opvalt.
Merkt u deze onderdelen ook op in advertenties? Leest u de inhoudstekst of kijkt u enkel naar de foto, de slogan of het merk? Laat het me weten!
10 opmerkingen:
Wanneer ik een reclameadvertentie zie, kijk ik enkel naar de slogan, het merk en de afbeelding. De reclame van Carrefour is inderdaad een goed voorbeeld.
Leuk artikel! Maar ik ben er toch niet van overtuigd dat elke advertentie deze onderdelen bevat!
Bij advertenties gaat mijn aandacht eerst altijd naar de foto's en de slogan, dan pas lees ik waar het echt over gaat.
Bij het zien van een reclameadvertentie kijk ik meestal eerst naar de foto en de slogan. Het merk waarover het gaat wordt pas nadien bekeken en bijkomende informatie in kleine letters wordt meestal overgeslagen. Als een foto niet aanspreekt kijk ik meestal al niet verder.
Wel euhm ... ik had alleen nog maar de headline en de foto gezien. Op de rest is mijn oog nog nooit gevallen.
Met reclame heb ik altijd iets van "hoe korter hoe beter" Dat blijft langer hangen bij de mensen. Ik persoonlijk vind dat Carrefour hier té veel informatie geeft, dat lezen mensen niet.
Ik vind dat deze advertentie niet genoeg de aandacht trekt, er staat té veel op. De naam van carrefour valt wel op maar de aandacht wordt toch afgeleidt naar de andere dingen, zoals de banaan bijvoorbeeld
Ik vind de advertentie te rommelig, er staat té veel op, ik zou t niet lezen
Ik zou het logo van carrefour toch nog duidelijker gemaakt hebben, groter in ieder geval, want persoonlijk vind ik dat het niet zo fel opvalt.
ik ben edouard
Een reactie posten