Elektronicaconcern Philips werkt aan de winkel van de toekomst. Door de inzet van talloze technologische snufjes moet de beleving van het winkelen intenser worden. Zo moeten etalages interactiever worden om de klant meer binding te laten krijgen met een winkel of een bepaald merk bij flagship brand stores.
De winkel van de toekomst van Philips is gevestigd bij Philips Research in Eindhoven. In het Shoplab is een proefopstelling gemaakt. Tot de onderdelen behoren een interactieve etalage die reageert op het wijzen van de vinger door de consument en de oogbewegingen van de consument. Tevens kan de etalage reageren op het naderen van een persoon. Terwijl het assortiment van de winkel eerst op de ruit geprojecteerd wordt, wordt na het benaderen van de ruit de etalageruit transparant waardoor de klant de winkel kan inkijken.
Tot de gebruikte technieken behoren ook lichttechnieken. Zo zijn er kubusjes die de kleur van het tentoongestelde product over kunnen nemen. Ook is er een pen met een kleurensensor die panelen de kleur van een bepaald product kan laten aannemen. Hiervoor wordt led-technologie gebruikt. Er wordt ook nog gewerkt aan technologie voor persoonsherkenning, zoals een klantenkaart met RFID-chip voor persoonlijke aanbiedingen.
Wat vindt u van dit idee? Denkt u dat in de toekomst veel winkels deze techniek gaan toepassen? Laat me uw reactie weten!
zondag 7 december 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
11 opmerkingen:
Dit is wel een goed idee. Zo'n etalages zouden wel leuker zijn door de interactieve kant, maar ik denk dat dit toch de aandacht afleidt van de producten zelf. Het zal toch nog wel een hele tijd duren vooraleer winkels dit zouden gebruiken.
Lijkt met wel een leuk idee maar denk dat dit niet snel haalbaar is wegens waarschijnlijk te hoge kostprijs, zie niet direct dat winkels hier in gaan investeren.
Ik vind dit wel een leuke manier om interactief de aandacht van de klant te trekken.
Het is weer eens iets anders.
Wat je met 'licht' allemaal niet kan doen!
Lijk me wel handig. En we staan open voor nieuwe en verbetering.Maar dat het zo is zal de toekomst uit wijsten.
Het idee lijkt wel tof maar dit is zeker verre toekomst. Ik denk dat de mensen van Philips Lightning in Turnhout hier momenteel niet mee bezig zijn, aangezien er bij hen 264 jobs moeten verdwijnen. Toekomstmuziek, maar niet in crisistijd.
Het is natuurlijk wel tof dat zoiets bestaat, de technologie evolueert altijd verder. Maar zouden mensen niet schrikken als ze nietsvermoedend voor een etalageraam staan?
T zou tof zijn moest zoiets de klantenkaarten uit je portomonee houden. Dat maakt je portomonee direct een pak dunner!
Ik denk dat ik te oud wordt om mee te kunnen met deze techniek. T zal wel ergens zijn nut bewijzen. Ik ben al blij dat ik met PC kan werken en sms-jes kan sturen, maar ik vrees dat het daarbij blijft
Ik lees "tot de gebruikte technieken behoren ook lichttechnieken". Dus misschien toch nog hoop dat er niet al te veel mensen moeten vertrekken bij Philips Lightning in Turnhout
Leve de technologie!
Ik ben het een beetje met Willy eens. Gaat dit niet de aandacht afleiden? Ik denk dat het veel te hoog gegrepen is en dat het te veel gaat zijn.
Een reactie posten