Steeds meer fabrikanten laten hun merken promoten door bekende mensen. In de VS is het aantal vip`s in reclames toegenomen van circa 1.200 in 2002 naar ruim 4.000 in 2006, oftewel 9% van alle reclames. Zuid-Korea is de koploper met sterren in 61% van de reclames. In Japan is dit percentage eveneens hoog (49%), maar in Zwitserland bijvoorbeeld is slechts in 3% van de commercials een vip te zien.
Onderzoeker Carlo Praet licht toe dat de sterren in collectivistische, veelal niet-westerse culturen vaak fungeren als keurmerk voor geaccepteerd consumentengedrag, terwijl mensen in meer individualistische culturen zich weinig aantrekken van beroemdheden. Niettemin profiteren steeds meer sterren van de sterrencultus in het Westen en het feit dat het aantal reclamecampagnes enorm is toegenomen. Het Britse onderzoeksbureau Datamonitor waarschuwt echter dat hierdoor bij de consument ook `sterrenmoeheid` kan ontstaan.
Paul Blok, managing partner van reclamebureau DDB Amsterdam, zegt dat het inhuren van een ster soms ook betekent dat het merk geen verhaal heeft. In sommige gevallen kunnen vip`s door hun privégedrag het merk zelfs schaden. Over het algemeen echter geldt dat de ster en het merk elkaar versterken. De aantrekkelijkheid van en identificatie met een ster maken een merk gewild."
donderdag 04 sep 2008
Bron: Express
http://www.express.be/business/nl/marketing/reclames-puilen-uit-van-de-sterren/97011.htm
Komt u dit fenomeen ook vaak tegen in reclame? Koopt u soms een product dat u normaal niet zou kopen omdat er een bekende ster in de reclame voorkomt?
zondag 2 november 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Reclame en vips kost veel geld voor de reclamemaker en heeft dit zo'n groot effect?
Als je een bepaald product gaat kopen omdat je idool erin meespeelt ben je niet goed bezig. Misschien goed om daar een spotje over te maken?
Ik denk dat dit wel een klein effect heeft op het koopgedrag. Een idool is voor velen iemand om na te streven. De mensen denken al vlug dat als hun idool of bekend iemand dat product vertegenwoordigd, het product wel goed zal zijn.
- geregeld, niet overdreven. (George Clooney, zie je soms net iets te veel)
- Volgens mij niet, misschien onbewust, al zou ik niet direct iets kunnen verzinnen.
Een reactie posten